Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Saturday, July 25, 2009

Nilai Ukhuwwah


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum, alhamdulillah ku panjatkan kepada Allah SWT kerana beri kekuatan dan nikmat kesihatan untuk terus berada di jalanNya. Agak lama jugak ku tak meng’update’ blog yang tercinta nie…

“Malam nie malam sabtu, aku perlu siapkan assignment dan proposal yang belum hantar lagi nie.hmmm, esok malam pulak meeting..ya..aku mesti berusaha..”bisik hati kecil ini..

“oh!! Lupa pulak malam nie ada halaqah dengan akhawwat, takpe..bawa lah buku sekali ble sambung study lepas halaqah..heee.”berbisik lagi.


Lepas solat maghrib disurau, aku bertolak kemasjid..harap2 akhwwat yang lain dah sampai dan aku sempat sampai solat berjemaah kat masjid tuh..
Tiba-tiba ku lihat sekujur badan, berjubah kelabu (lirik ala-ala Rabbani) kat hujung sekali dibahagian muslimah…hmmm macam kenal jer..ya..memang kenal akak nie..heee.

“assalamualaikum kak,” sapaku..

“waalalaikumsalam..oh..mas. apa khabar?? Tanyanya kembali.

“Alhamdulillah kak, akak dah lama kat sini?

“ya..mas ada qiyam ke?

“a’aaa..sekali halaqah dengan akhawwat..” balasku dengan senyuman..

Kami pun bercerita tentang kehidupan masing-masing..banyak dapat berkongsi pengalaman dengan akak nie,dah lama tak jumpa akak nie, rindu sangat. Last jumpa pun semester lalu, sehinggalah akak tanya aku tentang masalah/cabaran yang aku hadapi sepanjang tarbiyyah.



Hmm…memang susah sikit(eh..banyak) nak jawab pertanyaan nie..sebab apa tau, memang banyak cabaran yang aku tempuhi sepanjang perjalanan., baru ku rasa (oren+strawberry), bagaimana perasaan bila ujian datang melimpah ruah pada kita. Tapi, ku sangat2 bersyukur, sebab Allah lemparkan ujian nie untuk mendidik diriku yang hina dan lemah..hukhuk..alhamdulillah.(sambil tadah tangan)
Sambil kubercerita tentang kekuatan seorang da’ie itu..dimana kekuatan kita..bila kita bergantung harap segala-galanya pada Allah..yes..kita hidup untuk Allah kan..kalau bukan untuk Allah, untuk siapa lagi (soalan bonus)..

Aku cuba untuk buka satu persatu, kekuatan ukhuwwah yang mengikat aku dengan teman seakidah yang lain..kenapa aku rindu dengan mereka?? Kenapa aku mesti nak jumpa mereka jugak?? Bukan aku kena bergantung harap dengan mereka semata-mata, tapi tali yang telah mengikat itu yang menyebabkan kita saling memerlukan antara satu sama lain…berkasih-sayang keranaNya..ya Allah, Engkau telah memartabatkan nilai ukhuwwah antara kami..janganlah Engkau putuskan tali yang telah kami bina diatas jalanMu..Rasulullah SAW juga pernah bersabda:

“tidak beriman seseorang diantara kamu, sehingga kamu mencintai saudara kamu sebagaimana kamu mencintai diri kamu sendiri”
masyaAllah, hebatkan nilai ukhuwwah yang digambarkan oleh Rasulullah SAW dalam hadis diatas.



Akak J (bukan nama sebenar) hanya senyum sahaja lihat aku rancak bercerita sampai tak ingat waktu..hmm, aku memang suka bercerita apalagi bila ditanya tentang kehidupan yang pernah aku alami..akak J mengangguk perlahan, tanda setuju jugaklah dengan apa yang aku kata tadi tuh…

“betul tu dik, kita juga kena sebarkan ukhuwwah kita tuh dengan sesiapa sahaja,bukan sahaja dalam kalangan kita..”tambahnya lagi..aku pun mengangguk laju-laju.
Nampaknya, akak J dah nak balik. Usai solat sunat rawatib, kami bersalam-salaman dan bertujar nombor hp, heee..walaupun dah lama kenal tapi baru sempat nak berborak lama dengan akak nie..syukur..

Jeng,jeng,jeng…
1 new message
Ku bukak: kak J- pernah 1 ketika sorag sahabat memberitahu Rasul SAW akan rasa sayangnya kepada sorang sahabatnya yang lain. Rasulullah SAW pun bertanya semula apakah dia telah memberitahu sahabatnya itu tentang rasa kasihnya? Sahabat itu menjawab dia belum lagi berbuat demikian. Lantas, Rasulullah SAW pun berkata pergilah kamu kepadanya dan nyatakanlah bhw kamu mengasihinya”, salam sayang dari kak J…

Terima kasih ya Allah, Engkau beri aku sahabat yang baik..(air mataku juga mengalir)…

1 new message
Kubukak lagi: kak Ros- salam mas, kira2 jam berapa mas dan akhawwat yang len bagi2 tugas??

Hmmm, akak aku lagi sorang nie mesti bz memanjang..heeee…

Ku meneliti diri sendiri, ku bukak lembaran baru sejarah hidupku…halaqah penguat diri bagi diriku yang lemah dan dahaga cinta ilahi dan merindukan sebuah peringatan…
.

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."