Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Thursday, April 22, 2010

Karam Di lautan Duniawi



Aku sudah mencapai 22 tahun...dalam perjalanan itu, aku sudah melihat serba sedikit karakter dunia..iya, begitu banyak misteri disebalik keindahan duniawi..sehingga ku tak mampu menerokanya...kadang aku karam dilautan duniawi, bilamana aku melihat tempat berpaut lalu aku singgah...



namun, arus yang begitu kuat dan kencang, membuatkan pautan aku menjadi lemah..lama kelamaan hanyut sekali bersama arus yang deras...

aku telah karam dalam lautan duniawi...adakah aku akan mati dalam keadaan begini?? Apa yang ada dipenghujung arus yang deras itu?? Adakah sungai yang tenang?? Ataukah lubang yang penuh dengan duri yang tajam??

ohh!! Aku tidak tahu!! Ditepian kulihat teman2 aku cuba untuk menyelamatkan aku..mereka bersungguh2, berupaya mencapai tangan aku namun ku tidak menghulurkannya...dan aku rasa mungkin ada teman lain lagi dihadapan sana yang bisa menyelamatkan aku.aku tidak kenal mereka. Mereka sungguh pelik bagiku.aku tidak yakin pada mereka..aku takut mendekati mereka...

ya!! itu dia!! Dialah teman yang aku cari2..dia selalu disisiku..tapi..mengapa mereka hanya melihat aku?? Aku dalam kesusahan..!! mengapa mereka tidak mencuba menggapai tangan untuk menarik aku ke tebing arus yang semakin memukul?? Bukankah kita teman karib?? Aku selalu membantumu tatkala dirimu lemah!! Tidak!! Aku sudah berada dihujung arus dan beberapa saat lagi akan jatuh ke lembah durjana!! Mengapa kamu masih tidak mahu menarikku!!

Ohhh!! Sungguh, sahabat yang dulu mahu menyelamatkannku sudah jauh..dan mustahil untuk menggapai tanganku!! Mereka sudah jauh dari pandangan mataku!! Tolong aku ya Allah!!

Apa?? Baru saat ini ku menyebut nama Tuhanku!! Ya!! Aku mamohon agar Allah membantuku dalam kesulitan ini..aku tahu Allah tidak akan menzalimiku!!
Pandangan mataku samar..yang kulihat hanya arus deras yang makin menghimpit nafasku..aku lemas..

tiba2 kulihat sebatang ranting yang kecil dari tebing..aku cuba berpaut akannya..syukur..namun aku perlu lekas untuk sampai ke tebing sebelum ranting itu patah...setelah bersusah payah, akhirnya aku dapat sampai jua ke tebing..hampir sahaja aku terjatuh dalam jurang yang bisa membinasakan diriku...........(bersambung)

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."