Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Sunday, July 26, 2009

kita berada di saff yang sama…



“kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan umtuk manusia, (karena kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah SWT..” (ali-imran:110)

Alhamdulillah, baru jak semalam aku meng”update” blog aku, sekali tukar imej sikit..maaflah kalau ada dalam kalangan pembaca sekalian yang tidak suka dengan perubahan ni..

Aku sempat lagi nak menulis entri baru nie walaupun sibuk dengan tugasan2 yang tak putus-putus..”kita berada di saff yang sama”…

Suka nak kongsi dengan sahabat pembaca sekalian, siapakah kita nie sebenarnya?? Kalau kita kaji balik ayat di atas..Allah SWT memuliakan kita sebagai umat yang terbaik!! Bagaimana nak jadi yang terbaik?? Allah menjelaskan kita bilamana kita mengajak kepada yang makruf, mencegah kemungkaran serta menjaga/memelihara diri kita daripada terpengaruh dengan fikrah yang bukan Islam.
.

Jelas bukan??

Setiap hambaNya yang telah mengucap kalimah syahadah, adalah seorang Da’ie..yes!! bagi teman seperjuangan diluar sana tak kira di mana berada mesti mengangguk tanda setuju kan..baru-baru nie aku ada terbaca sebuah buku prinsip dakwah Islami. Sekadar nak kongsi bersama, mungkin pada pandangan sahabat2 sekalian dan untuk diri saya sendiri, bahwa perintah Islam itu sudah gugur bilamana kita sudah menulis artikel mengenai Islam, ataupun berkhutbah dimasjid setiap minggu, ataupun kita nie memang seorang yang aktif dalam program-program islami..tetapi kita sebenarnya hanyalah berada ditepi dakwah sahaja..tidak melebihi daripada itu..kita belum lagi merasai kemanisan berdakwah kerana kita belum lagi terjun kearahnya..

Pengertian sebenar dakwah ini bila kita sudah bersedia berkorban, kerana dakwah itu adalah pengorbanan..berkorban dalam usaha merombak masyarakat jahiliyah serta berusaha bangkit ditengah2 masyarakat jahiliyyah. Siapakah yang sanggup?? Anda?? Atau Aku??

Kita sama-sama muhasabah diri..kerana yang sanggup itu hanyalah pendakwah yang betul-betul mewakafkan dirinya untuk Islam, yang sanggup berkorban harta dan nyawanya demi Islam, dan yang dalam hatinya tiada cinta selain daripada cinta Allah..astaghfirullah!! sanggupkah/layakkah aku??

Rasululllah SAW bersabda
“barangsiapa takut kepada Allah, maka dia tidak akan maju-mundur, barangsiapa yang tidak maju-mundur, maka dia akan sampai ketempat tujuannya, ketahuilah bahawa barang dagangan Allah itu mahal, ketahuilah barang dagangan Allah itu adalah syurga.”
Riwayat tarmidzi/hakim

Sahabat seakidah ku..
Allah sahaja yang layak kita takuti..Allah sahaja yang layak kita segani..mengapa kita perlu segan mau berbicara ditempat yang sepatututnya?? Mengapa kita mau lari masyarakat yang x sefikrah dengan kita?? Adakah kita takut akan dibenci?/ atau bimbang akan diejek oleh rakan-rakan?? Itu bukanlah sifat pendakwah kalau kita nie memang bercita-cita untuk menjadi pendakwah..takut dan pengecut walaupun maknanya seperti adik beradik, tapi 2 tetamu yang tidak diundang ini tidak wajar dibiarkan mengetuk pintu hati kita..kalau dah ketuk pintu hati kita pun katakanlah” tiada orang kat dalam..” malah kalau boleh kita jangan biarkan 2 tetamu ni tahu dimana pintu masuk ke dalam hati kita..(buat jendela banyak-banyak)

Yes!! Sahabat seperjuangan sekalian,hanya redha Allah yang kita dambakan, hanya redhaNya yang kita kejarkan..redhaNya sahaja yang kita perlu usahakan..walaupun kawan-kawan disekeliling kita ketawakan dan membenci..bukannya mereka boleh bantu kita pun kalau kita disoal dihadapan Allah nanti..

Sebab tuh Allah telah mewajibkan kita untuk mewarisi Nabi memikul beban dakwah.Firman Allah SWT;

“Dan Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kebenaran itu ialah Yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa Yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa Yang mahu kufur ingkar, biarlah Dia mengingkarinya “ (al-kahfi:29)


Allah beli kita dengan syurga, tapi kita nak bayar dengan apa?? sedangkan Syurga Allah sangat mahal,

“Wahai orang-orang yang beriman, maukah kaumu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Yaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad dijalan Allah dengan harta dan jiwamu, itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.(as-saff:10-11)


“dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan ) Kami, kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh Allah beserta dengan orang-orang yang berbuat baik.(surah al-ankabut:69)

Qum, Faanzir!!
susun barisan dan kekuatan. Barisan dan kesatuan Umat.
Kita umat Islam semuanya berada pada saff yang sama dalam perjuangan ini..tiada yang membeza-bezakan kita kerana kita punya akidah yang satu..
Mari kita bersatu dalam saff yanag sama..
diri ini yang wajar kebih muhasabah...
.

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."