Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Monday, July 27, 2009

Hidayah Milik Allah...



“Hmmm..kenapa aku rasa lain macam jer dengan kawan aku sorang nie..biasanya dia rajin tanya khabar kat aku..katanya nak jaga aku kat university nie..(kononlah), rasanya dia salah makan kot, tapi aku pelik perasaan aku ganjil pulak bila terkenangkan “mimpi” aku tuh..” lama aku mengelamun, sambil duduk di meja studi, assignment tak siap-siap lagi.
Bulan puasa nie banyak mengajarku erti bersabar dan istiqamah. Alhamdulillah, Allah masih lagi beriku kesempatan untuk merebut ganjaran di bulan penuh barokah nie..tiba-tiba handphone aku berbunyik bising melalak lagu cina..
“aik!! Baru jak ingat dengan dia..hehe, baru tau aku nie sapa..” kataku lagi
“Assalamualaikum..” dia memulakan bicara.
Eh!! Biar betul nie budak! Ke salah nombor nie?? Tapi nie betul la Joe (bukan nama sebenar).
“hello! Assalamualaikum!!” ada nada ketawa kecil dihujung salamnya tuh.
“ndak jawab berdosa tuh,” sambungnya lagi.



“waalaikumsalam, eh! Betul bah nie joe?” tanya ku penuh kehairanan (sambil mata pun membesar)…

“ iya bah..hehe (dia ketawa). “ aku mengucapkan syukur yang teramat sangat kepada Allah kerana akhirnya sahabat baik aku nie diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah yang sangat berharga kepadanya. Alhamdulillah.

Melihat sahabat ku nie, aku rasa cemburu pulak. Di bulan yang barokah nie diketuknya pintu hati sahabat ku untuk menerima cahayaNya dan deenNya yang mulia. Ya Allah aku bermohon agar Engkau tetapkan dia pada jalanMu.Amin.

Setelah tuh ku beritahu berita yang sangat gembira nie kepada sang murabbi ku..menandakan tak terkatanya perasaan yang ku alami masa tuh, bermula dengan mimpiku itu. Maknanya perasaan pelik tapi benar yang kurasakan terhadapnya tuh punya makna yang tersirat..

Hidayah tu milik Allah, siapa sangka orang sepertinya menerima cahaya islam dengan begitu mendadak sekali..sedangkan umat islam sendiri tidak pernah bersyukur dengan nikmat Islam yang dipegangnya. Sedangkan masih ramai lagi yang memerlukan cahaya Allah dalam menyuluh hidup mereka sampai terkapai-kapai bak di lautan (kita bermadah sikit).
Sedih jugak kerana byk muslimah terutamanya dikalangan kita yg bergelar Islam sejak lahir tetapi masih ada doubt dalam hati untuk mengamalkan apa yg telah digariskan Islam. Sayang seribu kali sayang. Bila ditanya mengapa tidak mahu memakai hijab atau menutup aurat dgn elok, jawapan yg diterima, itu adalah pilihan masing-masing. Iya hidup ini sentiasa penuh dgn pilihan. Dan dalam kes ini pilihannya samada untuk taat dgn perintah atau tidak? Dosa atau pahala?
Yes!! Pilihan tuh adalah pilihan kita, tapi kita kena tahu bahawa apa yang kita pilih tuh akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak,tiada sesiapa yang akan membantu kita tatkala berada dimahkamah Allah, tiada peguambela yang datang menawar diri untuk membantu kita..yakinlah!!
Sahabat aku nie memang dah lama berminat dengan agama Islam, tetapi apakan daya belum lagi ada kekuatan sehingga pada hari yang dia telah mengucap kalimah syahadah. Allah dah bagi kita petunjuk, kita perlu juga usaha kearahnya..bayangkan sahabat2 sekalian, ada yang memerlukan masa selama 17 tahun untuk faham agama Islam..mereka sentiasa ada perasaan ingin tahu tentang keunikan agama Islam itu sendiri..Allah maha adil, maha penyayang, Dia tidak akan membiarkan hambaNya dengan begitu kejam..diberiNya sedikit cahaya bagi penyuluh jalan kehidupan.

Sehingga sekarang, perasaan cemburuku nie masih lagi tersisa bila melihat kesungguhannya dalam mengenal diri dan Tuhannya. Walaupun tiada bantuan sesiapa, dia masih yakin dengan kalimah yang diucapkannya itu. Alhamdulillah, sekarang dia dah mula nak kenal apa itu usrah/halaqah dan apa itu Islam..mudahan Allah tetap memberinya kekuatan untuk terus berada dijalanNya..insyaAllah kami akan terus membantumu dengan kemampuan kami,amin.

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."