Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Thursday, April 9, 2009

Berjuang Dunia dan Akhirat??


Salam ukhuwafillah,
entri kali ni saya nak kongsi perasaan dengan sahabat sekalian berkenaan isu politik di negara kita baru2 ni, yalah sebagai mahasiswa kita juga wajar menyedari hakikat sebenar perjuangan para pemimipin negara kita..
Betulkah berjuang dunia dan akhirat??
atau sekadar pancingan semata-mata untuk menarik sokongan??

Astaghfirullah!!
Saya akui bahawa politik ini merupakan salah satu wadah perjuangan demi menegakkan Islam, yang dipimpin oleh du'at yang haraki. Cuma masalahnya, pertarungan yang berlaku hari ni ialah pertarungan politik kepartian demi mengukuhkan kedudukan negara tetapi diatas jalan kekufuran.

Tiang-tiang Islam hanya akan dapat ditegakkan daripada kepimpinan yang beriman sahaja, yang mempunyai kepekaan yang syumul..kerana sesiapa yang membantu agama Allah SWT pasti Allah SWT akan mengukuhkan kedudukan kita serta membantu segala urusan kita..



Saya rasa tidak pelik bila terdapat golongan thiqah (adil) yang disingkirkan serta dihina malah golongan yang tidak disukai dan disenangi pula yang dipilih menjadi pemimpin.



Sebab pada Zaman Rasulullah SAW juga berlaku kes yang sama bila mana baginda sering mendapat tentangan daripada kaum baginda semasa berdakwah, malah bapa saudara baginda sendiri..merupakan penghalang yang terdekat,
Semua ni terjadi bila nafsu menguasai iman seseorang, mulalah merasa bangga dengan pujian sedangkan hatinya tiada keimanan sedikitpun dan keinginan untuk berjuang dijalan Allah.
Saya bukan sekadar cakap sahaja tetapi melihat akan realiti dunia sekarang.
Kalau kita lihat, fenomena kelemahan umat Islam pada hari ini adalah daripada kelemahan para pemimipin.
Dalam Tamadun Islam, bagaimana keruntuhan Daulah Abbasiyyah berlaku?? Semuanya adalah datang daripada natijah penyelewengan yang berlaku dalam kalangan pemimpin pada masa itu..

Firman Allah SWT;
"Dan mereka berkata," Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah menaati para pemimipin dan para pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami, dari jalan yang benar.Ya Tuhan kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali ganda dan laknatlah mereka dengan laknat yang besar."
(surah al-ahzab: 67-68)

Astaghfirullah!! beratnya siksaan Allah SWT..
berbeza sekali dengan politk tang berlaku di Palestin, bila mana HAMAS tetap menjadi pilihan rakyat..walaupun mereka sengsara tiada makanan akibat sekatan, dibedil dengan bom, mengapa mereka masih tetap teguh dan bersabar dengan ujian berat macam tu??



kerana mereka mempunyai pemimpin yang mempunyai matlamat perjuangan yang suci..pemimpin seperti ini tetap akan menjadi sokongan rakyak.
Di Palestin, pilihanraya UNRWA (the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) HAMAS menang 17 kerusi daripada 27 kerusi yang dipertandingkan..

HAMAS tidak menggunakan kuasa yang dipertanggungjawabkan dengan kepentingan duniawi semata-mata malah juga kepentingan ukhrawi, mereka sentiasa bersama-sama dengan rakyat ketika senang dan susah.Bagi mereka jihad adalah jalan dan syahid adalah matlamat mereka..begitu juga dengan rakyatnya..



kepada bakal-bakal pemimpin terutamanya di IPT, sama-sama renungkan serta cermin diri..kita jadikan ia sebagai medan perjuangan agar Islam terus tertegak dihati setiap umat Islam..
sesungguhnya Islam adalah satu-satunya agama yang diredhai Allah.
sama-sama kita perjuangkannya!!

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."