Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Wednesday, April 8, 2009

Hawa Menangis Lagi...


"Aku wanita punya hati nurani,
yang tak dapat dibohongi,
pabila cinta telah membutakan mata,
dan membuat tuli telinga,
apakah salah jika aku menyinta,
apakah salah jika engkau ternyata,
pilihan hati belahan jiwaku ini…

Lagu daripada Datuk Siti Nurhaliza yang bertajuk 'Wanita' ni memang sedap didengar. Juga amat popular terumanya dalam kalangan hawalah, sapa lagi..
Yang menulis ni juga kaum hawa, yang memang rapuh hatinya..nak sambung lirik lagu tadi..teringat saya bila menghayati lagu ni, Hawa ni rapuh hatinya. Hmmm, dengan perkataan lain Hawa ni dianugerahkan hati dan perasaan yang sangat lembut. Subhanallah. Indahnya ciptaan Allah, sebab tu wanita mudah menangis. so,kaum Adam janganlah heran atau rasa sebal bila kitorang ni kuat nangis..heeee. Cuma kalau ikut pengalaman saya pulak, saya memang mudah menangis terutamanya bila lepas saya solat dan berdoa. Kadang baca buku pun saya nangis, sedihlah katakan…tapi bukan lah nangis bila baca buku genetik atau soil science. kalau buku tu saya memang serius tahap dewa-dewi. Kalau keluar air mata pun disebabkan mengantuk.heeeee.

Oh ya, berbalik dengan topik kita, hawa suka nangis…saya cuba mencari reason kenapa Allah ciptakan kaum hawa sebegitu rupa, yalah Allah tidak akan menciptakan sesuatu tanpa tujuan kan…pasti ada hikmah yang tersembunyi disebalik anugerah Allah yang amat bernilai ini. Alhamdulillah saya amat bersyukur. Bercakap tentang air mata ni sebenarnya sinonim dengan hawa, tapi tak salah jika kaum Adam pun mengeluarkan air mata kerana ia juga diperlukan oleh sesiapa sahaja. Hmm,adakah disebabkan suka nangis ni hawa jadi lemah ka??



Kalau bagi saya, bagus juga kalau kita mudah nangis ni…kalau kita baca Al-Quran kan kena nangis, kalau tak leh nangis mau juga paksa kan..disinilah kelebihan hawa, senang nak keluarkan air mata dan dalam masa yang sama dapat didik jiwa kita agar kita sedar bahawa Allah sedang "berbicara" dengan kita. Agar kita dapat rasai keagungan Al-Quran, melalui keindahan bahasa dan isi kandungannya…subhanallah.
sebab kan takut-takut kalau kita tidak dapat paksa keluarkan air mata semasa membaca Al-Quran, ada sesuatu dalam hati kita…InsyaAllah air mata kita itu dapat mencuci titik hitam dalam hati..
Satu lagi benda yang paling susah orang nak menangis bila lepas habis solat, time berdoa la.tak banyak orang yang ble keluarkan air mata masa berdoa sebab kadang berdoa tak tahu apa yang didoakan, sebab dalam fikiran tu mau jak cepat-cepat habis solat. Eh, maaf jangan marah ya sebab saya bercakap tentang diri saya sendiri.huhu.

Betul kan, apalah salahnya kita berlama-lamaan doa pada Allah, sebab Allah kan dah janji kalau kita berdoa pasti dikabulkan, jika kita beriman pada Allah.
Saya teringat suatu hari ni, memang hari tu saya sangat tertekan, penat, sedih, kecewa (macam simptom putus cinta lak, tapi bukan ya)…kan banyak bah keja..rasa hampir 30% mau give up sudah…
lepas tu, saya cuba buka laptop (biasanya di skrin saya automatik akan keluar tazkirah) dan tazkirah tu berbunyi..
" Maksud firman Allah: Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula (kamu) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (Ali Imran:139)

Astaghfirullah3x…tercucuk hati ni dengan teguran Allah malam tu..bersalah dan berdosa sangat, mau nangis sudah malam tu..mata mula berkaca-kaca..nah kan nangis sudah..cepat betul kita putus asa sedangkan mau banding ujian kita dengan Rasulullah SAW, jauh berbeza..satu lagi muncul sebab saya mau baca lagi…(saya tekan next)..

" Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar. (Ali Imran:142)

Bertambah-tambah lagi la air mata ni mengalir..malu bah..lepas kita nangis tu kan, semangat kembali muncul sebab yakin pertolongan Allah pasti ada..

Ada lagi satu peristiwa, saya tertengok kawan saya ni berseorangan….nampak muka 5 sen tu mesti ada masalah nie..mau menyibuk ka tidak…hmmm bukanlah menyibuk tapi sebagai kawan, kena concern kan..
memang sah ada masalah…belum citer dah nangis..wah. lagilah kalau dah citer…bah nangis dulu la.
barulah dia mau citer..

Ketahuilah sahabat, memang kadang lepas kita menangis hati akan terasa tenang dan lega, tapi ketenangan yang paling manis bilamana kita menangis kerana terkenangkan dosa-dosa dan takut akan azab Allah, sambil meminta ampun padaNYA..kerana Rasulullah SAW pernah bersabda yang diriwayatkan dari ibnu Abbas:

"dua mata yang tidak akan disentuh api neraka, iaitu mata yang berhirasah( berjaga) malam kerana Allah SWT dan mata yang menangis kerana takut akan azab Allah SWT".

Wallahua'lam…

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."