Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Saturday, April 11, 2009

Mitos Cinta R & J


Salam wasilah ukhuwahfillah, sahabat seperjuangan semua..
Jika sebelum ni saya pernah bincang mengenai realiti cinta sebenar mengikut pemahaman saya..tapi saya nak tambah serba sedikit mengenai masalah cinta yang sering menghantui fikiran kita sebagai remaja..hehe syabab..
entri "Cinta Itu Perkahwinan" dalam post2 yang lalu telah saya sentuh tentang hakikat cinta dalam Islam, iaitu perkahwinan.

"Ishh!! kolotnya pemikiran!!"..
"Alaaaa..couple2 ni kan trend bah!! kalau ndak da couple x best la kehidupan remaja kita.."
"couple ni beri kita semangat juak mau belajar tau!!"

Nilah dialog2 yang biasa kita dengar..well, betul juak tuh!!
Tapi, pada pandangan saya cinta sebegini hanya sebuah mitos sahaja seperti sebuah kisah Romeo & juliet, tak kisahlah dalam versi apa sekalipun..
Wah!! romantiknya Romeo sanggup tak tidur malam menunggu si sang Juliet di bawah pokok kelapak, hanya nak tengok muka..konon kalau tak tengok sehari mandi tak pakai sabun..hehe..

Si Juliet pula rela menanti walau seribu tahun..dipetik dari lagu imran ajmain.
Banyak lagi mitos2 yang menggambarkan betapa indahnya percintaan antara dua insan..sehingga ada pepatah mengatakan "cinta itu buto"lah..

Namun cinta yang didasari dengan nafsu sebegini pada akhirnya akan membawa kerugian pada diri sendiri..kedasyatan mitos cinta sebegini yang telah meracuni pemikiran ramai dalam kalangan sahabat kita diluar sana..sehingga telah mengotorkan makna cinta itu sendiri..Allah SWT menciptakan cinta dalam keadaan suci bersih, agar kita semua berkasih-sayang antara satu sama lain, agar kita mencintai saudara kita, agar kita tidak saling bermusuh-musuhan sesama saudara..

well, hebatnya panahan mitos cinta nafsu ini sehingga berjaya mencipta sejarah 'kahwin' sebelum 'nikah'..saya minta maaf mungkin saya berkasar..but this is reality that we must accept it.

Ketahuilah sahabatku, cinta itu sangat suci..yang mengotorkannya adalah tangan-tangan manusia yang tidak mengenal apa itu dosa /pahala dan syurga /neraka.
Cinta seperti ini juga yang menyebabkan maksiat berleluasa…si Romeo yang telah berjanji sehidup semati kononnya sudah lupa bila sudah puas menikmati madu bunga..barulah si romeo itu sedar bahawa pasangannya itu bukanlah yang terbaik!!
Juliet pula, dengan senang2 jak nak kasih "free2" selepas mendengar bicara manis sang Romeo..lepas dah bagi baru nak kata si dia bukanlah pasangan yang baik untukku..huhu..

Mula la nak salahkan masing2, setelah semuanya sudah menjadi debu..kenapa nak buat benda yang merosakkan diri sendiri?? Allah kan dah sediakan method dan cara yang halal bagi menyuburkan cinta kita yang kian mekar disiram embun pagi..kahwin satu2nya jalan terbaik.

si Romeo, "susah bah mau kahwin sekarang nie..dah la aku xda keja lagi nie..mau kasih makan apa anak bini ku nanti?? kalau ada anak nanti lagi bertambah beban ku…fuh!!".

Si Juliet," Hmm, tunggulah klau dah keja baru kahwin..masa sekarang ni nak kenal2 dulu hati budinya..ekonomi dah stabil, baru rumahtangga bahagia."
Dalam Mitos cinta R&J (singkatan untuk Romeo&Juliet), dating, tengok wayang, makan berdua-duaan, pegang2 tangan merupakan parkara yang wajib dalam mengekalkan lagi silaturahmi..hehe loghat indon sket. Tak cukup dengan itu, lagak macam suami isteri pulak bila berjalan kehulu kehilir, si Romeo sanggup membawa beg tangan si sang juliet..hehe geli juak rasa hati saya melihatnya..kalau dah macam nie, apa2 pun mereka sudah tidak segan silu buat sesuatu yang luar biasa..ampun maaf ya..nah kan da ada orang yang marah tuh…huhu.
Pada pandangan mereka, mereka adalah Romeo & Juliet abad 21, menjadi contoh kepada para remaja
sekarang..huhu..Allah SWT amat bertegas dalam hal ini. Firman Allah SWT;

" Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, sesuatu jalan yang buruk" (surah al-isra' : 32)

Bahagianya mereka..betulkah?? bagi saya hubungan sebegini takkan kemana akhirnya. Bila dah bosan tuh baru nak cari kesalahan masing2, sebagai alasan nak putuskan hubungan. Adalah pulak sahabat ni merayu-rayu agar tidak ditinggalkan kekasih hati, konon takkan bisa melupakanmu..hehe lagu ni dipetik dari kumpulan Radja. Mana maruah kita masa tuh??


Cuba kita refleksi diri, adakah kita pernah berfikir kita mencari pasangan yang sesuai agar dapat membina rumahtangga yang bahagia..agar dapat mendidik generasi kita kerana benih yang baik akan menghasilkan buah yang berkualiti..Betul nie..kalau dimasa sekolah2 dulu bercouple2 ni hanya nak seronok sahaja kan..mana ada terfikir nak bina rumahtangga dalam usia semudah itu, apatah lagi kalau mau bincang tentang rumahtangga dalam sudut Islam. Lagi mereka tidak faham sangat..

Kalau mau saya bincang rumahtangga dari sudut Islam panjang lebar juak, saya pun tak khatam lagi buku tu..Cuma kuliah ustaz sarip adul pada setiap malam sabtu di masjid UMS ada membincangkan tentang Baitul Muslim, banyak bincang tentang bagaimana nak bina rumahtangga dakwah, cara2 memilih pasangan yang baik dan juga tujuan perkawinan itu sendiri..bah datanglah beramai-ramai.
Cumanya, kalau niat kita ni baik, suci, murni seperti minyak masak seri murni..insyaAllah akan dapat menghindarkan kita dari lembah kemaksiatan, apatah lagi mendekati zina kan..pasti pelajar UMS sudah maklum dengan 4P yang pernah Ustazah Siti Norbahya Mahmood bincangkan dalam kuliah cinta ilahi..hehe ketika cinta bertasbih..

P yang pertama ialah pandangan mata..seperti dalam lagu P. Ramlee kan.." dari pandangan mata.." cewah!! dari pandangan mata itulah turun kehati.." amboi, cantiknya kening dia..fuh bulu mata tuh lentik, bibir seludang..adui!! tak lena lah aku makan nie..mesti tidur pun tak basah.."
betul kan?? sebenarnya zina itu bermula dan bertitik tolak daripada pandangan mata kita..pastu turun kehati..mula lah memikirkan si dia setiap saat dan minit..sesuai dengan firman Allah SWT:

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
( surah an-nuur: 30)
Kenapa Allah kata jagalah pandangan dahulu?? sebab ia adalah punca utama yang mendorong seseorang melakukan kemaksiatan..pandangan itu juga satu zina..zina mata namanya..
Astaghfirullah!! betapa banyak dosa2 kita..ishk..ishk..ishk.
Sebenarnya Allah dah beri berita gembira kepada pasangan yang berkahwin;

“Dan nikahkanlah orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak nikah di antara hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya, dan Allah Maha Luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui.”
(An-Nur:32).
Rasanya tak perlu risau tentang kecukupan. Semuanya rezeki datang dari Allah kan.
Ibnu Mas'ud pernah berkata:

" Carilah kekayaan dan rezeki melalui pernikahan."

" Tapi, macam mana dengan keizinan ibu bapa kami?? kan perlu restu mereka? kalau mereka tak restu kami takkan bahagia sampai beratus keturunan."

well, kita cubalah bincang dengan mereka secara berhikmah, lemah lembut. kan hati mereka itu milik Allah SWT. Sekelip mata jer Allah ble lunakkan hati mereka, Cuma perlu keyakinan, keberanian dan penuh hikmah. Benda baik pasti mereka izinkan, ibu bapa lah yang paling gembira bila anaknya juak gembira..hehe.

Saya ni bukanlah juak pakar dalam bab nie..belum kahwin juak Cuma saya nak kongsi sedikit ilmu dan kefahaman saya dengan sahabat sekalian. Kalau kita lihat realiti remaja sekarang amat menyedihkan..
Bah, janganlah kita risau jika kita suda ada jodoh, istikhara la agar mendapat petunjuk..mudahan Allah beri petunjuk dan memudahkannya untuk kita jika niat kita baik, demi agamaNya. Pilihlah insan yang baik agamanya..serta jelas matlamat hidupnya..semua kareteria2 itu bergantung juak dengan kefahaman kita tentang agamaNya..
yakinlah dalam firman Allah SWT:

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga
(surah an-nuur: 26)


nak cari yang soleh atau solehah??? kena jadi yang soleh dan solehah dulu..ya kan??
wallhua'lam bissawab.
.

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."