Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Wednesday, April 21, 2010

~Sweet MemorY of AkhwaT~



Assalamualaikum..
cuti semester nie aku xbuat banyak sangat pergerakan..kecuali dibahagian jari. disamping menyiapkan proposal untuk program semester depan..menyusun takwim dan pengisian halaqah nie...jari2 nie dah kebas menaip..mata pun keletihan..panda women!! henshin!!

Aku sangat bersyukur, nikmat Allah yang terlalu banyak untukku..apatah lagi DIA telah mentakdirkan aku untuk berada diatas jalan ini...yang mana berbeza dengan syabab2 yang berada diluar sana..diatas jalan inilah aku kenal Rabbku, diatas jalan inilah aku tahu tujuan hidupku, diatas jalan inilah aku tahu matlamat hidupku dengan jelas..diatas jalan inilah aku kenal apa itu tarbiyyah, dan diatas jalan inilah aku kenal apa itu dakwah..nak tahu?? Kenalah join....;-)

semester lalu, halaqah insyirah pergi rehlah kat sg moyog...agak jauh jugak tempat tuh...pada awalnya naqibah aku suruh vote tempat yang kitorang nak pergi..

a. Kundasang
b. Sg moyog
c. Kudat

Huhu..kalau (a) memang aku tak nak pergi. Bukan apa, tak tahan naik kereta lama2..mabuk. .cukuplah aku bertahan naik bas ke tawau 10 jam..xtahan2..lemahnya diriku...huhu

Then, walaupun aku tak tahu sg moyog tuh kat na, aku pilih jer la..tuptup..alhamdulillah..sg moyog jadi undian terbanyak sekali..alhamdulillah..
Acttually, aku dalam dilema samada nak pergi rehlah ke tak?? Ada masalah ckit. Alhamdulillah, Allah izinkan aku pegi gak..dengan hati yang penuh rasa syukur tak terhingga..ahirnya kami sampai ke tempat tujuan..

Sesampainya disana..apa lagi, acara makan2 bermula..lapar sangat..huhu..memang sedap lah kak lin dan kak hidayah masak...biasalah, dah isteri orang..
Setelah kenyang, barulah acara bermula..dengan pengisian kak lin..kitorang duduk kat atas batu sambil bermain2 dengan air sungai yang jernih dan dingin..masyaAllah..
Firman Allah SWT;

“ sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian malam dan siang terdapat tanda2 kebesaran Allah bagi orang2 yang berakal. (iaitu) orang2 yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata),”Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Maha suci Engkau. Lindungi kami dari azab neraka.” (ali-imran:190-191)

Subhanallah...memang benar, setiap yangAllah ciptakan ini tidak ada yang sia-sia, masing2 punya fungsi masing2..yang mana makhluk Allah ini patuh pada perintah Allah secara ijbari..sunnatullah..

Allahu Karim..
Damainya hati, bila semua makhluk yang ada dimuka bumi, malah di seluruh pelusuk ciptaan Allah semuanya bertasbih memujiMU...seluruh pelosok alam ini adalah tempat ibadah kerana semuanya memuji dan mengagungkanMU...kalimah syukur yang tak terhingga terukir di sudut hatiku..


setelah itu, aku pula ditugaskan memberi tazkirah..sebenarnya kak lin dah berutahu awal2 yang aku akan memberi tazkirah pada hari itu...tapi oleh kerana dilema yang sangat mendalam dan menyesakkan hati, aku tidak ada persediaan untuk memberi sebarang tazkirah..hm,,,apapun tugas tetap tugas. Aku baru pilih tajuk tazkirah iaitu ‘ Hati seorang Da’ie’..aku memetik satu kisah seorang pemuda yang beriman dan menjadi contoh kepada para da’ie ilallah. Aku ambil kisah tuh dalam surah yasin mula dari ayat 20. Sungguh tragis apa yang berlaku kepada pemuda yang bernama Habib an-najar itu. Apabila dia telah mendengar kebenaran daripada utusan Allah, beriman kepada NYA..terus menyeru kepada kerabatnya serta kaumnya agar beriman dengan Allah..walaupun dia tahu keluarganya akan mengusirnya dan mencercahnya, walaupun kaumnya menghinanya dan mendustakan apa yang telah disampaikan olehnya..sehingga dia tahu bahawa kaumnya tidak akan melepaskannya begitu sahaja..dan akhirnya dia dibunuh oleh kaumnya sendiri kerana telah membawa kebenaran..dia yakin janji Tuhannya..
keteguhan iman seperti inilah yang patut ada pada diri kita semua..(saya juga), walau pahit, walau perit..kebenaran tetap kita pertahankan walau terpaksa bergadai nyawa..walau diri kita disisihkan masyarakat..

tazkirah itu banyak memberi pengajaran dan peringatan bagiku yang dho’if..adakah aku punya value seperti pemuda itu?? Aku Tanya pada diri sendiri..

setelah tazkirah aku berakhir, tiba mas ukhti Rubi menyampaikan tugasannya, isu semasa..bincang tentang pembuangan bayi..geram sangat dengan manusia yang tidak bertanggungjawab..tak sayang dengan baby tuh,,tak nak bagi aku..aku nak..hehe..
apapun cara yang dilakukan...bina rumah kebajikan, tubuhkan rumah anak yatim..atau apapun..pasti tidak akan menyelesaikan masalah yang berakar umbi..kerana yang dapat menyelesaikan masalah itu adalah Islam sendiri..berpegang teguh pada agama..taat pada Allah..islam itu syumul..dan penyelesai masalah hanya Islam..

dah..best sangat mentadabbur alam sejenak..disebalik kesibukan mengejar dunia demi risalah..aku bersyukur diberi nikmat ketenangan dalam memerhati penciptaan alam ini..aku mahu seperti ulul albab yang Allah kata dalam surah ali-imran sebentar tadi..yang sentiasa mengingati Allah..setapak langkah, sesaat nafas..sehirup udara..adalah untuk Allah...ibadah kepada Allah..tenggelam dalam mengabdi amal islami kepada Rabbnya..
firman Allah;

“ dan sungguh, akan Kami isi neraka jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami ayat2 Allah dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakannya untuk melihat tanda2 kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergunakannya untuk mendengar ayat2 Allah. Mereka seperti hewan ternak, bakan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang2 yang lengah. (al-a’raf:179)

Aku tidak mahu seperti mereka yang disebut Allah dalam ayat diatas...;-(

terus terang..aktiviti setelah proses tazkiyatun nafs ini tidak kurang hebatnya...kitorang siap mandi2 lagi...hehe, seronok berendam dalam air yang dingin itu...walaupun kepalaku sudah tidak dapat menahan kesakitan..namun kugagahkan juah untuk bermain bersama ukhti Ros dan ukhti Hidayah..kami bertiga jer yang berendam..yang lain jadi tukang sorak...hehe

mudahan, wasilah dakwah ini dapat menambah keimanan dan merapatkan ukhuwwah antara kami di jalan ini...demi risalah agama Allah...mewarisi perjuangan Rasulullah menegakkan kalimah Allah dimuka bumi ini ( seperti jawapan dalam SPM subjek pendidikan Islam)..
wallahu a’lam bissawab...;-)

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."