Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Saturday, August 22, 2009

Air mata keinsafan Di Ramadhan



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah ya Allah…dengan kasih sayangMu yang melimpah ruah, Engkau masih mengizinkan hambaMU yang hina dan penuh noda dosa ini menginjak ke era ramadhan penuh barokah dan pengampunanMu…sungguh tak ternilai kasih sayang yang Kau berikan kepada kami…Alhamdulillah…
pertama kali dan selama-lamanya, kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah Rabbul Izzati yang masih memberi kita nafas bagi meneruskan hidup didunia fana ini dan seterusnya memuliakan hambaNya dengan memberi peluang kepada kita meraih ganjaran hebat di bulan mulia ramadhan. tak terhingga rasa kesyukuran dihati ini..kerana ramai saudara-saudara kita yang tidak sempat sampai kebulan yang suci ini…
sahabatku..
kalau kita lihat banyak banner2 atau iklan2 menyambut tetamu yang dipasang disepanjang jalan..masyaAllah..rupanya ada tetamu yang akan menemui kita..Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..Selamat datang Bulan Ramadhan..mengapa kita mesti menyambutnya dengan penuh gemilang?? Ramadhan adalah tetamu agung kita yang selama ini ditunggu2 dan dirindui oleh hati2 yang mengaku dirinya beriman kepada Allah, yang sedar bahawa dirinya penuh dengan dosa maksiat lalu mengharapkan pengampunan dariNya, dan tahu bahawa amalannya masih belum cukup untuk menduduki syurga Allah yang penuh nikmat..



Alhamdulillah, kalau saya sendiri melihat dengan mata kepala, sangat bersemangat para pelajar terutamanya pada awal2 ramadhan. kalau solat terawikh masyaAllah, penuh surau sampai sanggup berhimpit-himpit walaupun dalam hati terasa siksa apatah lagi menahan panas. Tapi, oleh kerana semangat yang berkobar-kobar menyambut ramadhan yang tiba, sanggup menghadapi cabaran itu. subhanallah!!

InsyaAllah, sebelum ramadhan kita mungkin telah membuat beberapa persediaan untuk menghadapi ramadhan seperti berpuasa pada bulan rejab atau syaaban, membiasakan bangun malam solat tahajjud, ataupun memperbanyakkan zikir kita pada pagi dan petang..semangat yang patut dicontohi..tapi sahabat-sahabat sekalian, musuh kita tak pernah tidur walaupun kita cuba sedaya upaya untuk memantapkan ibadah kita. kalau kita kata kita paling bersedia menghadapi ramadhan tapi sebenarnya syaitan juga membuat beberapa persediaan dalam menghadapi bulan puasa, tapi buka ikut puasa bersama-sama tetapi sebelum tibanya bulan ramadhan lagi syaitan telah melatih tentera-tenteranya yakni nafsu agar kita lalai dalam ibadah.

semakin lama kita terbiasa dengan tabiat buruk ini, akan terbawa-bawa ke bulan ramadhan. contohnya kalau sebelum ramadhan kita dilalaikan untuk bangun lewat untuk solat subuh..kita akan terbiasa dengan tabiat tersebut. kalau sebelum ramadhan kita asyik fikir tentang makan, pagi petang siang malam hanya fikir soal makan jer, yelah kan nak dekat puasa so kalau tak makan puas-puas rasa rugi pulak. masyaAllah…apa jadi bila kita berada pada bulan rasmadhan. tabiat seperti itu sukar dibuang sebenarnya..inilah yang menyebabkan kita asyik fikir soal makan walau di bulan ramadhan. kenikmatan berpuasa tidak lagi dirasai malah terjadi peningkatan berat badan secara misteri.
sahabatku..
beginilah cara syaitan menipu kita..kita tertipu dengan bisikan-bisikannya yang indah sehingga kita merasakan benda yang dilarang oleh Allah menjadi sesuatu kebiasaan dalam diri kita..kita tidak lagi merasai bahawa itu adalah satu dosa lagi..semakin lama kita tidak lagi segan silu untuk melakukannya secara terang-terangan. sebab itulah kalau dibulan ramadhan, memang normal bila pada awalnya sangat ramai jemaah terawikh, tapi bila pengakhiran ramadhan saff pun penuh jugak tapi di pusat membeli belah..semua jemaah yang pada awalnya tu sibuk menghias rumah, membuat pelbagai jenis kuih muih..sedangkan ibadah pada akhir ramadhan ini perlu dimantapkan lagi..kerana ada padanya malam yang mulia daripada seribu malam, lailatul qadar.

sahabatku..
dosa adalah sesuatu yang pasti ..tapi adakah kita pasti bahawa kita akan mendapat pahala?? dibulan ramadhan inilah kita berusaha meningkatkan taqwa kita kepada Allah dan menyucikan segala dosa-dosa yang telah kita lakukan pada masa lalu kerana Rasulullah SAW pernah bersabda:

" barang siapa yang menghidupkan qiyamu Ramadhan denha penuh keihklasan kepada Allah maka akan diampuni dosanya yang telah lalu. "

masyaAllah, begitu sekali kasih sayang Allah kepada hamba2Nya. ibadah yang kita lakukan sebenarnya untuk diri kita sendiri..

sahabatku,
marilah kita bersama-sama muhasabah diri dan mengambil peluang keemasan ini untuk kita kembali kepada mengenal pencipta kita, untuk kita lebih dekat padaNya, memperbaiki hubungan kita denganNya, yang semakin lama semakin jauh…moga-moga denhan hadirnya ramadhan ini akan lebih memjadikan kita hamba yang taat padaNya. allahumma Amin…

sesungguhnya diri inilah yang oerlu lebih muhasabah.,


No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."