Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Tuesday, January 20, 2009

Aku Hairan...

aku hairan
adakah kita lupa hakikat diri sebagai hamba?
apakah kita lupa kebenaran hakiki bahwa kita adalah pendosa?
lalu mana pintu taubat dan nikmat yang perlu kita cari?

aku hairan
bukankah kita bersaksi kita bersaudara pada panji tauhid.
Tapi di mana mereka bila saudara nya disembelih?
bila ummat seiman dengannya di bunuh dan diseksa?
bilamana saudara seislamnya diperkosa?
dimanakah mereka?
dimanakah kita??!!!!

aku hairan
apakah hilang rasional kita?
bergaduh tentang pangkat,jawatan dan pilihanraya
sedang ummat ini masih lagi hanyut dan sesat
dan anak muda gembira dan menari riang dengan syaitan

aku hairan
kenapakah orang-orang tua itu lebih suka berbincang dan berkata-kata
kononnya atas dasar cendekiawan dan ketinggian ilmu pengetahuan
demi dasar demokrasi junjungan
perihal generasi masa hadapan
tetapi,anak muda tetap menari dengan rentak hidup mereka sendiri
adakah Islam itu tertegak dengan kata-kata?


aku hairan
sibuk membentang usul tak pernah berhenti
kononnya membantah tindakan yahudi terlaknat
adakah kata-kata dan usul yang dinanti?
dimanakah tindakan kononnya sebagai Muslim sejati?

aku hairan
kubur mereka sudah dekat menanti
harta bertimbun tak pernah lupa dicari
tak kesah mencuri merompak harta rakyat sendiri.

Aku hairan
ada mereka kata pejuang Islam sejati
tetapi ummat seiman dengan mereka kafir digelari.
berjalan bangga kononnya menteri.

aku hairan
anak muda dengan hidup mereka sendiri
berpimpin tangan,berpeluk dan bersenda
menari tarian dengan lenggok sendiri
adakah lupa pada ketinggian harga diri?

aku hairan
islam dianggap asing pada ummatnya sendiri
lalu mereka kata inilah yang hakiki
itulah yang benar dan kamulah yang salah.
tidakkah sedar kita ini pendakwah bukan hakim menjatuhkan silap dan salah.

aku hairan
bilamana kata-kata yang benar dibuang jauh
pembawa kebenaran dianggap asing
dan kebathilan dipegang teguh
adakah ini ummat masa kini?

aku hairan
ada yang berkopiah,berserban
ada yang berkot,bertali leher
lambang cendekiawan moden bijak berkata
maka kenapa hukum Allah ditolak tepi?

aku hairan
pada ummat ini,pada alam ini,pada diriku sendiri.


aku hairan..

No comments:

Post a Comment

"..Thanks for your concern. I appreciate that.."